به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی امیدی؛ استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، دهم آبان در نشست علمی«فلسفه مقاومت بر اساس دیدگاه مجاهد کبیر شهید سیدحسن نصرالله در سخنانی با موضوع «فلسفه مقاومت» با اشاره به شروط مقاومت گفت: اولین شرط مقاومت آن است که مشروع باشد وگرنه کسی که در راه باطل مقاومت میکند نام آن را مقاومت نمیگذارند؛ دومین شرط مقاومت، بیداری و هوشیاری و حساسیت نسبت به مبانی و اصول است. سومین شرط مقاومت هم این است که هدف، ضروری باشد وگرنه هدفی که ضروری نیست نیازی به مقاومت هم ندارد.
امیدی بیان کرد: ویژگی دیگر مقاومت این است که طریق رسیدن به هدف، بدیل نداشته باشد و یگانه طریق باشد. البته مراد ما هدف مشروع است و در این مسیر راهبرد همان مقاومت در برابر دشمنان تا به زانو درآوردن آنان است ولی تاکتیکها متناسب با شرایط زمانی و مکانی میتواند متفاوت باشد.
امیدی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر در شروط مقاومت، نهراسیدن از خطرات فرارو است، اضافه کرد: کسی مقاوم است که از خطرات نترسد و سستی نکند و بتواند مقاومت را در وجودش نهادینه کند. شرط دیگر هم این است که تفکر راهبردی و بنیادی داشته باشد ولی تاکتیکهای مختلف هم داشته باشد. مقاومت، راهبرد تمدنی است و این مقاومت نیازمند اراده و اهتمام به تحقق این اراده و داشتن ایثار با جان و مال است.
استاد مؤسسه امام خمینی با بیان اینکه مقاومت دو سطح دارد، اظهار کرد: یکی مقاومت ظاهری و دیگری باطنی؛ اینکه مبارزه با نفس به عنوان جهاد اکبر معرفی شده است نوعی مقاومت نرم است، تقلیل مقاومت و انحصار آن به هر کدام از این دو بعد ظاهری و باطنی و انحصار در آن غلط است یعنی برخی فقط به مقاومت سخت و نابودکردن دشمن فکر میکنند ولی از مبارزات درونی و نرم خودشان غافل هستند و برعکس کسانی فقط به مقاومت درونی معتقد و دنبال صلح و آشتی هستند و هر دوی این مسیر انحرافی است و ترکیب این دو مقاومت هوشمند برای ما ایجاد میکند یعنی ما در جای مناسب باید از مقاومت نرم و در جای خود از مقاومت سخت بهره ببریم.
استاد حوزه علمیه گفت: گاهی مقاومت بعد نهادی و اجتماعی و تاریخی دارد؛ یعنی معتقدیم که مقاومت اگر بخواهد در بین امتی شکل بگیرد باید لایههای اجتماعی و زمینه و بستر تاریخی داشته باشد. لایه دیگر مقاومت هم تمدنی و منطقهای و ملی و ... است.
امیدی با بیان اینکه حیات بشر اساسا با مقاومت عجین است، تصریح کرد: به تعبیر قرآن علمای ربانی در کنار انبیاء مقاومت ورزیده و هرگز سست نشدهاند. در اسلام هم وقتی مسلمین یک گروه اندکی در شعب ابیطالب(ع) بودند مقاومت کردند تا به هدف رسیدند. امروز انقلاب مسیر مقاومت صحیح را به ما نشان داده است و تحول بزرگی در عرصه سیاسی اجتماعی رقم زده است؛ جریان حق توانست غلبه و حاکمیت بیابد و زمینه را برای فهم دیگران از حق هم فراهم کرده است که منجر به جریان مقاومت منطقهای شده است.
وی با بیان اینکه امروز انقلاب شبکه جهانی مقاومت را ایجاد کرده است، گفت: اگر امروز در منطقه این شبکه را داریم در آینده شبکه جهانی خواهیم داشت.
امیدی افزود: گاهی دشمن با صراحت، مقابله نظامی با مقاومت دارد و مقاومت باید در این مواقع اهداف راهبردی دشمن را هدف قرار دهد؛ البته دشمن گاهی مقابله نظامی سخت ندارد بلکه تلاش میکند تا با تخریب روح و ذهن یک ملت اساسا فرهنگ مقاومت را از بین ببرد. هوشمندی جریان مقاومت باید این باشد که فقط به جنگ سخت فکر نکند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هزینه مقاومت، گفت: برخی میگویند رهبران مقاومت کشته شدند و زیرساختها از بین رفت و ... و چرا باید اینقدر هزینه میدادیم؟ جواب ما این است که اگر هدف ضرورت داشته باشد و مشروع باشد باید در برابر موانعی که ما را از هدف باز میدارد مقاومت به خرج بدهیم؛ بنده معتقدم که هزینه مقاومت به تعبیر رهبری کمتر از تسلیم است.
وی تاکید کرد: هزینه مقاومت در مسیر حق و خالصسازی و یکپارچهسازی انسانهای مقاوم است زیرا یک ملت و یک جمع مقاوم میتوانند حرکتهای بزرگتری را رقم بزنند. مقاومت، ایجاد قدرت برای یک ملت میکند و اگر ملتی مقاوم باشد خود بخود اقتدار پیدا خواهد کرد؛ مقاومت پادزهر در برابر سازشکاران است که ایجاد امید میکند.
امیدی بیان کرد: وقتی دشمن حمله میکند مردم دچار یاس میشوند ولی مقاومت برخی افراد امید را به جامعه برمیگرداند و امیدساز است؛ مقاومت لذتبخش و مایه اعتبار و آبروی یک ملت است. شکوفایی استعدادها از نشانههای مقاومت است؛ زنده و پویا بودن یک ملت هم از نتایح مقاومت است؛ در جنگ ارادهها ملتی که اراده قوی دارد از پس دشمن برخواهد آمد و ثبات او امنیت برای جامعه میآورد.
وی با تاکید بر اینکه سازش خیانتبار و نابودکننده افتخارات یک ملت و موجب شماتت آزادیخواهان جهان است، گفت: سازش سبب میشود دشمن بیشتر سیطره و سلطه ایجاد کند، سازش باعث تفرقه میشود زیرا برخی حاضر به مقاومت نیستند؛ انسان و جامعه را به عقبنشینی از باورها و ارزشها وادار میکند تا جایی که شما ملحد شوید و از دین برگردید. سازش میتواند عناد و سیطره دشمن را تا مرحله نابودی انسانها سوق دهد.
انتهای پیام